דרור הראל ושות' משרד עורכי דין – חייגו  08-6384080

facebook logoדרור הראל ושותדרור הראל ושות
5 Stars – Based on 31 User Reviews

google logoעורך דין דרור הראלעורך דין דרור הראל
5 Based on 89 Reviews

מדריך פירוק שותפות עסקית, כיצד לנצח בתביעה לפירוק שותפות עסקית
מאת: עו"ד דרור הראל מומחה במשפט מסחרי וחוזים

מדריך פירוק שותפות עסקית 2024

תוכן עניינים

אחד מהתחומים המורכבים והרגישים ביותר בקשת הנושאים בעולם המשפט המסחרי הוא פירוק שותפות עסקית בעקבות סכסוך שותפים.

פירוק שותפות עסקית מתבצע על פי רוב כאשר שני שותפים או יותר הקימו יחדיו עסק כלשהו למטרת קיום פעילות עסקית והשגת רווח אך בנקודת זמן כלשהי אחד מהם לפחות חפץ לפרק את השותפות שביניהם.

פירוק השותפות נדרש כאשר השותפות נרשמה אצל רשם השותפיות במשרד המשפטים ואף אם לא נרשמה. ברוב המקרים השותפות מנוהלת באמצעות מספר עוסק מורשה עצמאי שהשותפים הנפיקו במשרדי מע"מ אך לעיתים השותפות מנוהלת באמצעות עוסק מורשה פרטי של אחד הצדדים בלבד ובין הצדדים קיים רק חוזה שותפות.

ככל שלא קיים חוזה שותפות בין הצדדים ואחד הצדדים מתנער מעצם קיומה של השותפות, יהיה צורך להוכיח לבית המשפט שאכן התקיימו יחסי שותפות בין הצדדים וזאת באמצעות ראיות חיצוניות כגון תכתובות מייל, וואטסאפ, עדויות של ספקים, עובדים, לקוחות וכדומה.

הסמכות העניינית הבלעדית לדון בתביעה לפירוק שותפות נתונה לבתי המשפט המחוזיים. פירוק שותפות הוא לבסוף צו ששופט נותן בעת סיום ההליך המשפטי, במסגרת פסק הדין. הצדדים יסתייעו בצו לפירוק השותפות אצל רשם השותפויות, בבנקים, מוסדות כאלו ואחרים וכדומה. לצו פירוק השותפות יכולים להתלוות סעדים משפטיים אחרים שהצדדים עתרו להם כגון סעדים כספיים, צו עשה, חלוקת רכוש, חשבונות בנק וכדומה.

כאשר קיימות הוראות ברורות בחוזה שותפות כיצד יתבצע הפירוק אז ניתן לפעול לפיהן ככל שהצדדים משתפים פעולה. ואולם במקרה שיש מחלוקות שלא ניתנות לפתרון במו"מ פרטי או בגישור ומגיעים למבוי סתום, באין מנוס – מתגלגלת המחלוקת לדיון והכרעה בבית המשפט.

במקרים מסויימים עסקי השותפות מסתיימים לצמיתות, מוכרים את נכסי השותפות ומכסים את חובותיה כך שכל צד יוכל לפתוח דף חדש ולהמשיך לדרכו העצמאית. ואולם במרבית המקרים, רק אחד הצדדים פורש מן השותפות והצד השני ממשיך להחזיק בה. הצד שפורש יהיה זכאי לקבל פיצוי בהתאם לשווי השותפות אשר יקבע או בהסכמת הצדדים או לפי חוות דעת מומחה כגון רואה חשבון שמתמחה בהערכת שווי חברות. במקרים שהתיק מתנהל בבית המשפט, נתונה לו הסמכות לקבוע מעבר לחוות הדעת את סך הפיצוי, וזאת בהתאם לשיקולים משפטיים נוספים שהובאו בפניו, כגון חוסר תום לב, הפרת חוזה, מעילה וגזל וכיוצ"ב.

קראו בהרחבה על הסכם שותפות

כיצד ניתן לפרק שותפות ללא תביעות והליכי בית משפט?

עורך דין מנוסה יעשה הכל בניסיון למנוע מסכסוך של לקוח להגיע לדיון והכרעה בבית המשפט. ראשית יש לנסות לשלוח מכתבים, לפנות לצד השני בבקשה לקיים משא-ומתן ולהגיע להסדרים הוגנים וסופיים שיוסדרו בחוזה. כאשר שני הצדדים פועלים בתום לב ומבינים שעדיף להם להתאמץ במקום לשלם הוצאות משפטיות גבוהות ולהמתין זמן רב לדיונים ולהכרעה אז למרות אתגרים וקשיים, ניתן להגיע להישגים ותוך זמן סביר לאפשר לצדדים להמשיך הלאה בחייהם. המאמצים כרוכים בקיום פגישות, שיחות ומיילים, ניסוח טיוטות של חוזה והוראות תשלומי איזון כספים שמגיעים לשותף הפורש, פניה למוסדות ולבנקים שיסירו את השותף הפורש מערבויות וכיוצ"ב. את כל ההליך הזה מנחה ומוביל עורך הדין שמטפל בתיק. רק במקרה שעורך הדין מתרשם שבצד השני אין עם מי לדבר ושכנגד הלקוח פועלים בכוחיות ובחוסר תום לב תוך ניסיון להוציא אותו בחיסרון כיס, אז ניתן להמליץ ללקוח על הגשת תביעה לפירוק השותפות וקבלת פיצויים כספיים לפי הנדרש.

פירוק שותפות עסקית עושים רק עם עורך דין פירוק שותפות מומחה

עורך דין מסחרי דרור הראל מתמחה בטיפול וייצוג משפטי בתביעות לפירוק שותפות עסקית. דרור הנו בעל ניסיון רב בכל התחומים הדרושים לטיפול מקצועי ואיכותי בפירוקי שותפויות וביניהם: ליטיגציה, דיני חוזים, דיני חברות, דיני שותפויות, הבנה מסחרית ועסקית (בוגר תואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית MBA). דרור טיפל בשנים האחרונות בעשרות תיקים של פירוקי שותפות ברגישות וביעילות. ראשית משקיעים מאמצים להגיע להסדרים במסגרת הפרטית, במו"מ ובהסכמים ללא מעורבות בית משפט. במקרה שנתקלים במבוי סתום או בחוסר שיתוף פעולה מהצד השני, ניתן לפתוח בהליכי בית משפט והגשת תביעות מתאימות.
לקבלת ייעוץ ראשוני חייגו 08-6384080

קראו גם: סכסוך בין שותפים או בעלי מניות

פירוק שותפות לדוגמה – מפעל מזון גדול באזור השפלה

למשרדי הגיע לקוח חדש לצורך פגישת ייעוץ משפטי. בפגישה הוא גולל בפני סיפור מדהים אך מצער אודות מפעל מזון חדיש ומפואר שעל הקמתו הוא עמל יחד עם שותף במשך למעלה משנתיים. בהקמת המפעל השותפים השקיעו הון עצמי של מיליוני ₪ ונטלו הלוואות גבוהות נוספים. הצדדים חתמו על הסכם שותפות חובבני שמצאו באינטרנט ללא קבלת ייעוץ וליווי מעורך דין. בהסכם היו חסרים סעיפים חשובים אך הם לא ידעו זאת. במשך שנתיים הלקוח השקיע אלפי שעות עבודה בהקמת המפעל, בשיפוץ ובניה, בהשגת רישיון משרד הבריאות, תעודת כשרות, תקנים כאלו ואחרים, רכישת מכונות, מקררים, ציוד ועוד ועוד. המוצרים שהמפעל התעתד לייצר ולשווק פנו לשוק גדול עם פוטנציאל מכירות גבוה והציפיות היו בשמיים. השותפים הקימו מספר חשבונות בנק, חתמו על חוזה שכירות, מסרו ערבויות ובטחונות ונטלו הלוואות נוספות מגופים שונים, בנקאיים וחוץ בנקאיים.

למרבה הצער, תוך זמן קצר לאחר השקת המפעל ותחילת העבודה, השותפים הסתכסכו מאוד והמצב ביניהם החמיר עד כדי כך שלא רצו יותר לראות אחד את השני. השותף של הלקוח היה הצד הדומיננטי והמנהל של המפעל ובכמה מהלכים טקטיים מהירים הוא השתלט על העניינים והדיר את הלקוח מהמקום.

בנוסף, השותף ביצע פעולות כדי לקבוע עובדות בשטח, החליף צילינדר בדלת, החליף סיסמאות במערכות הממוחשבות, בחשבונות הבנקים ובמצלמות האבטחה והורה לספקים לא לשתף עמו פעולה.

הלקוח נותר קרח מכאן ומכאן, ללא אחזקותיו במפעל וללא כספי השקעתו ולא נותר לו אלא לפנות לטיפול משפטי.

מכתב התראה לפני תביעה לפירוק שותפות

מכתב התראה לפני תביעה חשוב מכמה סיבות. ראשית הוא נועד כדי לתת הזדמנות אמיתית לסיום מחלוקת ומציאת פתרון ללא הוצאות משפטיות יקרות שנלוות לתביעות בבית המשפט ושנית לחסוך זמן רב. בתי המשפט רואים בעין לא יפה תביעה שמוגשת ללא הוכחה שהתקיים ניסיון להדברות באמצעות מכתב התראה.

במקרה שלנו, תחילה ניסיונות באמצעות מכתבי דרישה והתראה, הזמנה לישיבות גישור ושיחות טלפון אך לדאבון הלב השותף שנשאר בעסק הקשיח את ליבו, הדף את כל ניסיונות הפשרה ולא רצה לשתף פעולה בהליך פירוק השותפות.

באין ברירה, הגשנו תביעה לפירוק שותפות וקבלת פיצוי כספי בסך מאות אלפי ₪. התביעה התנהלה על פני כשנה וחצי ובמסגרת נשכרו שירותיו של רו"ח מומחה בהערכת שווי עסקים. רוה"ח הכין חוות דעת אורכה ומנומקת וקבע בה את שווי העסק. מעבר לכך היה מדובר במשפט יצרי מלא באמוציות וכעסים. הצדדים אף שכרו חוקרים פרטיים שביצוע מעקבים והביאו ראיות כאלו ואחרות.

כל צד הגיש תצהירי עדות ראשית, תיק מוצגים, השמיע עדים וקיבל הזדמנות לטעון את כל טענותיו. לבסוף ניתן פסק דין ובו צו לפירוק השותפות וסכום פיצוי גבוה שריצה את הלקוח.

דוגמה של תביעה ומסמכים משפטיים שהוגשו לבית המשפט בתביעת פירוק השותפות

ייעוץ משפטי לפני הגשת תביעה לפירוק שותפות

הסתכסכתם עם שותף? קיבלתם תביעה או שאתם רוצים לבדוק את האפשרויות שלכם? תביעה לפירוק שותפות עושים רק עם מקצוענים.
צרו קשר עוד היום לקבלת פרטים ראשונים 08-6384080

מלא את הטלפון ויחזרו אליך בהקדם !

טופס פרטים ראשונים לפתיחת חברה

לצורך רישום חברה בע"מ חדשה, חובה להגיש לרשם החברות 4 שמות בסדר עדיפות יורד, לדוגמא:

ביזנס בע"מ

ביזנס גלובל בע"מ 

ביזנס גלובל 2021 בע"מ

ב.ע.ה. ביזנס גלובל 2021 בע"מ

Call Now Button דילוג לתוכן