עורך דין להסכם שכירות לעסקים

אם הנך בעל עסק וברצונך לשכור נכס מקרקעין כלשהו כגון משרדים, חנות, חלל עבודה וכו', פנה למשרדנו עוד היום ועורך דין מומחה בהסכם שכירות ילווה אותך לכל אורך הדרך בהצלחה ובבטחה.

נכסים מסחריים שבעלי עסקים שוכרים, מצריכים חוזה שכירות מקצועי ואישי שמבטא את המאפיינים המדויקים של הנכס, ההסכמות הבסיסיות של המשכיר והשוכר ובמיוחד גם סעיפים ייחודיים אחרים שרק עורך דין מסחרי מומחה לחוזה שכירות יודע לדרוש שיתקיימו בחוזה לטובת הלקוח שלו.

צרו קשר עוד היום לקבלת הצעת מחיר הוגנת לטיפול בהסכם השכירות לדירה שלכם
חייגו 08-6384080 או השאירו פרטים בדף צור קשר ונשוב אליכם בהקדם.

מבוא להסכם שכירות לעסקים

כל איש עסקים מנוסה יודע שאין להקל ראש בהסכם השכירות של העסק שלו.

לא משנה אם מדובר בחנות בגדים, חדר כושר, מסעדה או בית קפה, מפעל לייצור מזון, קונדיטוריה, או משרד אדריכלים – הסכם השכירות של עסקים אלו צריך להיות מקצועי ואיכותי, כך שיביא לידי ביטוי את מכלול האינטרסים העסקיים והמשפטיים של העסק ואת ההשקעה הגלומה בשיפוץ ועיצוב העסק.

רק הסכם שכירות שהוכן במיוחד עבור שוכר, יכיל סעיפים ייחודיים שלוקחים בחשבון את המאפיינים המיוחדים שלו ומגנים עליו מפני שרירות דעת, התנהגות מקפחת וחוסר תום לב של המשכיר.

מי ששכר נכסים בעבר יודע שבמקרה ומתגלע סכסוך בין שוכר למשכיר, לעיתים מגיעים לכדי צורך ממשי לפינוי הנכס וזה גורם לפגיעה כספית ועסקית גדולה בשוכר שהשקיע הון ומשאבים רבים בנכס ששכר עד כה.

הסכם שכירות חובבני שלא נוסח ע"י עורך דין מסחרי יכול לגרום לשוכרים להיות חשופים בקלות להפרות הסכם עקב היעדר סעיפים חשובים שמבטאים את הצרכים העסקיים שלהם.
חשיפה להפרות הסכם יכולה להביא לקבלת דרישות לפיצוי ואף דרישות לפינוי מהמשכיר של הנכס.

לכן, כדאי ומשתלם מאוד להוסיף לתקציב של הקמת העסק החדש גם את גובה שכר הטרחה של עורך דין שיטפל בהסכם שכירות לנכס שבו נפעל.

עלות זו תמיד מתבררת כמשתלמת במיוחד לאורך השנים בהן מגלים את חשיבותם של הסעיפים שעורך הדין התעקש לשלב בהסכם השכירות בעבור הלקוח.

סעיפים חשובים להסכם שכירות

תיאור הנכס בהסכם השכירות: בנכסים מסחריים מסוג משרדים, חנויות ומפעלים, בדרך כלל ישנו שטח נלווה מלבד השטח העיקרי של הנכס לדוגמה: חדר ישיבות קומתי, חדרי שירותים, חניות, מחסן, מטבחון ועוד.

חשוב מאוד לכלול בתיאור הנכס את כל השטחים הצמודים והנלווים לו וההסכמות בין השוכר למשכיר כפי שבאו לידי ביטוי בעל-פה וזאת בכדי למנוע אי נעימות לאחר מכן ודרישות תשלום נפרדות בעבור השימוש בשטחים אלו מאחר שאינם כלולים בהסכם השכירות באופן חד משמעי.

גם בנכסים פרטיים כגון דירת מגורים או בית צמוד קרקע, חשוב לכלול בהסכם השכירות את תיאור הנכס המדויק ובאם הוא כולל חניה, מחסן, גינה וכדומה.

מטרת השכירות כפי שהן מוגדרות בהסכם שכירות: בהסכם שכירות למשרדים ועסקים חשוב מאוד להדגיש מה מטרות השכירות הן אם מדובר בנכס מסחרי והן אם מדובר בדירה פרטית שעברה הסבה למשרד או בדירה פרטית שמיועדת למגורים בלבד.
סעיף זה בהסכם השכירות נועד למנוע טענות מצד משכירים שלא ידעו, כי השוכר עושה שימוש בנכס למטרות עסקיות וכי זו הפרת הסכם שדינה דרישת פינוי ואף תשלום פיצויים.

גם במקרה שמדובר בדירת מגורים, חשוב לציין בהסכם השכירות שמטרת השכירות של הנכס הנה למגורים בלבד.

תקופת אופציה בהסכם שכירות: כל שוכר, פרטי או מסחרי, מעדיף להתחייב בהסכם שכירות לתקופת שכירות סבירה שמגלמת עבורו מקסימום ערך ומינימום סיכונים.
עם זאת תמיד נרצה לקבל אופציה להאריך את תקופת השכירות ככל שמתאים לנו להמשיך ולהישאר בנכס עקב נוחות, כדאיות, הצלחת המקום וההשקעה שכבר בוצעה בו.

האופציה להאריך את תקופת השכירות מוענקת לשוכר בהסכם השכירות באופן אוטומטי ולשיקול דעתו הבלעדי, כל עוד הוא מילא את כל התחייבויותיו בהסכם כגון: תשלום שכר-הדירה, תשלומים נלווים, שמירה על הנכס וכדומה.

מאחר ומימוש תקופת האופציה מאריכה באופן משמעותי את תקופת הסכם השכירות,  לעיתים המשכיר דורש עליית מחיר של 5% בגובה דמי השכירות אם האופציה ממומשת.

ישנה חשיבות רבה לאופן שבו מנסחים את סעיף תקופת השכירות ואת האופציות שמוענקות לשוכר.
ניסוח סעיפים אלו יקבעו הלכה למעשה בהמשך כיצד ובאלו תנאים יוכל השוכר שכבר השתקע בנכס ומסתמך עליו לצורך מגוריו או פרנסתו, להמשיך לעשות כן.

תחנות יציאה בהסכם שכירות: הסכם שכירות שהוכן ע"י עורך דין מנוסה יכיל גם סעיפים שמתירים לשוכר לסיים את תקופת השכירות בנקודות זמן בתוך תקופת השכירות.
לא ניתן לחזות מה יילד יום ולכן מסוכן להתחייב לתשלום שכר דירה באופן קבוע ולהמשיך לשלם גם כאשר אין לנו יותר צורך בנכס.

לצורך כך, יש להגדיר סעיפים שיאפשרו לשוכר לאתר שוכר חלופי לו אשר יכנס לנעליו בהסכם השכירות או פשוט יחליף אותו וזאת בכל נקודת זמן או החל ממועד מסוים לאחר תחילת תקופת השכירות.

במקרה שמדובר בנכס מסחרי גדול, יש לצפות אירועים בהם לשוכר לא יהיה צורך ושימוש בכל שטח הנכס ולכן כדאי להוסיף בהסכם השכירות סעיף שמתיר לו להשכיר בשכירות משנה חלק מהנכס.
ללא סעיף מיוחד לנושא זה, השכרת חלק משטח המושכר בשכירות משנה יכולה להוות הפרה של הסכם השכירות.

הגבלת השכרת הנכס למתחרה עסקי בהסכם השכירות: סעיף זה הנו ייחודי לשוכרים עסקיים כגון חנויות או משרדים מיוחדים ויש לשאת ולתת עליו עם המשכיר.
הסעיף צופה פני עתיד – מצב בו העסק של השוכר גדל והוא נאלץ לעבור למקום גדול יותר ואינו רוצה שמתחרה עסקי ישכור את אותו הנכס, ייהנה מהמוניטין הרב שצבר המקום ואף מלקוחות שהתרגלו לפקוד את המקום.

במסגרת המו"מ על הסכם השכירות, יתכן והמשכיר ידרוש להוסיף כי בעת סיום הסכם השכירות ובמידה ואכן השוכר יבקש לקיים את הוראות סעיף הגבלת השכרת הנכס למתחרה עסקי, הרי שהשוכר יצטרך לשלם סכום כלשהו בעבור כך.

סעיף בלעדיות בהסכם שכירות: סעיף בלעדיות בהסכם שכירות גם הוא רלוונטי להסכם שכירות עסקי של נכס מסחרי כמו חנות או נותן שירותים. בסעיף זה מתחייב המשכיר בפני השוכר שהוא יהיה בלעדי בתחום עיסוקו בשטח המושכר.
לדוגמה: סעיף בלעדיות של סופר פארם בקניון לפיו אסור להנהלת הקניון להשכיר שטח לעסקים מתחרים כמו רשתות פארם מתחרות לסופר פארם (ככל שהדבר חוקי). לחילופין, סעיף בלעדיות של מתפרה בקניון שנותנת שירותים לחנויות בגדים: תיקון בגדים, מכפלות למכנסיים וכדומה.
באם יקומו ליד המתפרה עסקים מתחרים אז הכדאיות העסקית להפעלת המתפרה עלולה להיות לא משתלמת ואף הפסדית ולכן לעסקים מסוימים לא כדאי לפעול ללא סעיף בלעדיות. יש לבחון כל מקרה לגופו.

סעיף בטוחות להסכם שכירות: כמעט בכל הסכם שכירות ישנו סעיף המפרט את סוגי הבטוחות שהמשכיר דורש מהשוכר לספק לו. הבטוחות נועדו להבטיח את קיום התחייבויותיו של השוכר על פי הסכם השכירות כגון: פינוי במועד סיום תקופת השכירות, תשלום שכר הדירה במועד, שמירה על הנכס ואי גרימת נזקים, תשלום ארנונה וחשבונות חשמל וכיוצא בזה.

ישנם סוגים רבים של בטוחות (ערבות בנקאית, שטר חוב, ערבות אישית ועוד) ויש להתאים לכל הסכם שכירות את הבטוחות שמתאימות לו ואת הסכום של הבטוחות.
על פי רוב זו נגזרת של מצב הנכס, סכום השכירות, ציוד שנמצא בו ועוד.

חשיבות עריכתו של הסכם שכירות עסקי אצל עורך דין מסחרי

הסכם שכירות מסחרי של עסקים כגון חנויות, משרדים, מפעלים, בתי מלאכה, חדרי כושר, מסעדות ועוד עסקים רבים מסוגים שונים, הנו הסכם שיש לקחת בו בחשבון נתונים רבים שיכולים לבוא לידי ביטוי על ציר הזמן.

רק עורך דין מסחרי מנוסה בהסכם שכירות לעסקים יודע כיצד להגן על בעלי עסקים ועל משכירים כך שהאינטרסים העסקיים והמשפטיים שלהם ישמרו ולא יפגעו.

בעבור השוכר: ישנה חשיבות גדולה מאוד לקבל טיפול משפטי וליווי מקצועי בניסוח הסכם השכירות מפני שהנכס המושכר הנו במקרים רבים לב ליבו של העסק שלו, שם הוא השקיע כסף רב בשיפוץ, בציוד, במוניטין ופרסום ולכן עליו להבטיח קבלת זכויות בהסכם השכירות שיהיו בהתאמה למטרותיו ולהשקעתו.
הסכם שכירות איכותי מכיל סעיפים שצופים פני עתיד כך שלשוכר יהיו דרגות חופש כאלה ואחרות בכל הנוגע לשימושו בנכס ולהנהלות העסקית מול המשכיר.

בעבור משכיר: הנכס שאותו הוא משכיר הוא מקור פרנסתו ורכושו הפרטי.
הסכם שכירות מקצועי צריך להבטיח למשכיר את תשלומי שכר הדירה במועדם ובטוחות ממשיות לביצוע התשלומים מצד השוכר.
בנוסף, יש לקבוע באופן ברור את הגבלת האחריות של המשכיר למעשיו של השוכר בנכס ולהטיל על השוכר את האחריות לשלמות הנכס ולהשבתו בתום תקופתה השכירות באופן תקין ושלם.

לסיכום, לא משנה אם מדובר בשוכר או במשכיר, ישנה חשיבות רבה לשכור את שירותיו של עורך דין מומחה להסכם שכירות בכדי להתאים את ההסכם למטרות ולשימושים של השכירות וכך להבטיח תקופת שכירות נעימה, יציבה ובטוחה לשני הצדדים.

דרור הראל ושות' הנו משרד עורכי דין מנוסה בעריכת הסכם שכירות ללקוחות פרטיים וללקוחות עסקיים גם כאשר מדובר בנכסים ובעסקאות מורכבות.

למשרד ניסיון רב בליווי הסכם שכירות לחנות, הסכם שכירות למשרד, הסכם שכירות למפעל, הסכם שכירות לעסק, הסכם שכירות לחברה, הסכם שכירות לרשתות מסחריות ועוד.

דוגמאות לחוזים לעסק

עו"ד דרור הראל