דרור הראל ושות' משרד עורכי דין – חייגו  08-6384080

facebook logoדרור הראל ושותדרור הראל ושות
5 Stars – Based on 31 User Reviews

google logoעורך דין דרור הראלעורך דין דרור הראל
5 Based on 89 Reviews

החזרת כספי השקעה
מאת: עו"ד דרור הראל מומחה במשפט מסחרי וחוזים

כיצד הצלחתי להחזיר למשקיעה 250,000 ₪ אבודים מבלי להגיש תביעה?

תוכן עניינים

עו"ד דרור הראל השיב ללקוחת המשרד כספים שהוגדרו כאבודים שנים רבות, באמצעות אסטרטגיה משפטית ייחודית שכללה בין היתר מכתב דרישה והתראה בן 15 עמודים וטקטיקות ניהול מו"מ מורכבות שתוך שלושה חודשים בלבד השיגו את התוצאה המיוחלת.

למשרדי פנתה לקוחה שחתמה לפני למעלה מ- שש (6) שנים על הסכם השקעה בסך 250,000 ₪ בשותפות מוגבלת שמטרתה היתה מתן אשראי חוץ בנקאי לקבלנים שעוסקים בפרוייקטים של התחדשות עירונית כגון תמ"א 38.

מייסד השותפות פרסם במספר מקומות את "ההזדמנות העסקית" העצומה בהשקעה בענף זה. היו אלו הימים שהחלה בהם התנופה של ההתחדשות העירונית במרכזי הערים במרכז והיה ברור שזה עתיד הבניה במקומות בהם אין עתודות קרקע פנויות ובה בעת יש לחזק מבנים מפני רעידות אדמה והגדיל את היצע הדירות. העסקה בין היזם לבין הדיירים היא פשוטה: חיזוק ושיפוץ הבניין בתמורה לבניית דירות חדשות בקומות העליונות של הבניין ומכירתן לדיירים חדשים.

קבלן שהצליח להחתים דיירים על הסכם, צריך להעמיד הון עצמי למימון הפרוייקט, עד אשר יוכל למכור את הדירות. מדובר על מיליוני ₪ שיש להשקיע בעלויות הבניה השוטפות ולהמתין בסובלנות כשנה וחצי עד לשלב בו מתאפשר למכור דירות וכך להיפרע ולהרוויח.
גורם המימון מספר אחד הוא בנק ואולם התנאים הקשים שנדרשים מקבלנים קטנים לא מאפשרים את שיתוף הפעולה הזה והקבלנים נאלצים לפנות למימון חוץ-בנקאי.

חיש מהר פרח בישראל אפיק ההשקעה החדש שמבטיח תשואה נאה על השקעה במסגרת של שותפות-מוגבלת שעוסקת במתן הלוואות לקבלנים אשר אמורים להחזיר את ההלוואות שניתנו להם לצורך מימון עליות הבניה, בצירוף ריביות וחלק מן הרווחים של הפרויקט.

קראו גם על הסכם השקעה

הסתבכות ההשקעה

בעקבות החשיפה לפרסום ה"הזדמנות העסקית" הלקוחה פנתה לחברה ונקבעה לה פגישה עם המנכ"ל אשר הציג לה את עיקרי הסכם השותפות המוגבלת (הדרקוני), את התוכנית והמודל העסקי של העסקה, את לוחות הזמנים הצפויים ואת הבטחונות והערבויות שהשותפות דורשת מהקבלן שמקבל את ההלוואה. כספיי ההשקעה היו מיועדים למימון עלויות פרויקט תמ"א 38 בבניין מגורים בעיר ראשון לציון.

קראו בהרחבה על הסכם שותפות

למרות שהיה מדובר בהסכם השקעה מורכב וארוך שמנוסח בשפה משפטית מתוחכמת, הלקוחה לא שכרה את שירותיו של עורך דין מטעמה שייצג אותה בתהליך. אין שום ספק שאם הייתי מתבקש בזמנו לחוות דעה על הסכם ההשקעה, לא הייתי מכניס את הלקוחה לעסקה הזאת. מדובר בסיכון אדיר ובהסכם מקפח ונצלני.

קראו גם על הפרת הסכם שותפות

לאחר מספר שיחות ותכתובות דוא"ל, הלקוחה חתמה על ההסכם והעבירה לחשבון השותפות את דמי ההשקעה בסך 250,000 ₪. חלפה שנה, חלפו שנתיים והלקוחה שרצה לקבל בחזרה את כספה פנתה למנהלי השותפות בשאלות ובדרישות אך נאמר לה שעקב קשיים בירוקרטיים בהם נתקל קבלן הפרויקט עם עיריית ראשון לציון והוועדה המחוזית לתכנון ובניה.
התשובה הזמנית הפכה למנטרה שחזרה עליה בכל שנה וכך חלפו להן כשש שנים בהן פרויקט התמ"א לא נבנה והמשקיעה לא ראתה אגורה בחזרה מכספה, לא כל שכן תשואה ורווח.

לאחר מספר שנים הלקוחה שכרה עורך דין שניסה לסייע לה לגבות את הכסף אך לא יצא מכך דבר.
על אף הייאוש והשנים הרבות שחלפו, הלקוחה פנתה לאחרונה גם למשרדי בניסיון לבדוק אם ניתן לסייע לה לקבל את כספה בחזרה. מאחר ובאופן כללי הנושא היה מוכר לי ובמיוחד נוכח צבר העובדות והנסיבות שעליהם סיפרה לי, שיתפתי אותה בסיכויי הגבייה הנמוכים אך שמרתי על אופטימיות זהירה.
ידעתי שיצירתיות ונחישות יכולים להוביל להצלחות גם בתנאים קשים ובמקומות בהם אחרים נכשלו בעבר.

קשור – סכסוך בין שותפים או בעלי מניות

הטיפול המשפטי בהחזרת כספי ההשקעה

קיבלתי מהלקוחה את כל החומרים שהיא שמרה בקשר לעסקה, כגון מכתבים, תכתובות דוא"ל, הודעות וואטסאפ, טיוטות הסכמים ועוד ועוד.
למרות שההסכם מגדיר בבירור שתקופת ההסכם וההשקעה ארוכים ואף כמעט לא ידועים, גיליתי שבאחד מהמצגים שהוצגו ללקוחה, הבטיח לה המנכ"ל שמדובר בהשקעה שתוחזר לה בצירוף התשואה בפרק זמן של כשנתיים עד שנתיים וחצי "לכל היותר". נכון שההסכם היה מאוחר למצג הזה וכלל סעיף שמבטל מצגים קודמים וכו' ואולם אין כל ספק שהלקוחה הסתמכה על מצג פרק הזמן הזה ולקחה אותו בחשבון בשיקול הדעת וההחלטה.
ניסחתי מכתב התראה ארוך ומנומק ודרשתי להגיע להסדר הוגן וסופי מהיר. בהתחלה קיבלנו מכתבי תשובה שדוחים את דרישותנו מכל וכל ואף מגחיכים את טענותינו ואולם באמצעות טקטיקות משפטיות מיוחדות הצלחתי לתמרץ את הצד השני להפנים שהוא מצוי בחשיפה לסיכון משפטי וכלכלי גדול מאוד ושלא יהיה לו משתלם ושיהיה מוטב לו לשבת לשולחן המו"מ.

מנכ"ל השותפות הגיע לפגישה במשרדי בליווי עורכי דין ממשרד גדול וידוע. בפגישות היתה מלחמת מוחות ובשלב מסויים העמדתי אולטימטום אחרון וכל צד היה צריך לקבל החלטה בראי הסיכוי-סיכון שהוא נמצא בו.

למרבה השמחה, הצד השני השתכנע לקנות את דמי-הסיכון (והאי-ודאות) שהוא מצוי בו ונוהל מו"מ סופי אודות ההסדר לתשלום על כל המשתמע מכך ולרבות העברת הזכויות בפרויקט ההשקעה מהלקוחה לצד ג'.

תוך זמן קצר נערך ונחתם הסכם הפשרה וסכום הקרן (האבוד) של ההשקעה הוחזר ללקוחת המשרד המרוצה.

להלן חלקים ממכתב ההתראה שהכין עו"ד דרור הראל בראשית ההליך ושהוביל להחזרת כספי ההשקעה ⇐

קראו עוד

* עורך דין חוזים

לתיקים הנבחרים הנוספים של משרדנו לחצו כאן >>

מלא את הטלפון ויחזרו אליך בהקדם !

טופס פרטים ראשונים לפתיחת חברה

לצורך רישום חברה בע"מ חדשה, חובה להגיש לרשם החברות 4 שמות בסדר עדיפות יורד, לדוגמא:

ביזנס בע"מ

ביזנס גלובל בע"מ 

ביזנס גלובל 2021 בע"מ

ב.ע.ה. ביזנס גלובל 2021 בע"מ

Call Now Button דילוג לתוכן