הסכם למתן שירותים

הסכם למתן שירותים זהו מונח, אשר מתייחס למגוון רחב של ההסכמים מסחריים, אשר מתאפיינים בכך שמערכת היחסים בין הצדדים להסכם הנה מערכת יחסים של נותן שירות ומזמין/מקבל שירות.

ניתן למנות סוגים של הסכם למתן שירותים כגון – הסכם למתן שירותי ייעוץ בתחומים שונים, הסכם למתן שירותי אחסון, הסכם למתן שירותי הנה"ח, הסכם למתן שירותי פרסום ו/או שיווק, הסכם למתן שירותי הדרכה, הסכם למתן שירותי ניקיון, הסכם למתן שירותי אדריכלות, הסכם למתן שירותים קבלניים ועוד.

לכל הסכם שירותים יש את המאפיינים הייחודיים שלו, בהתאם למהות ואופי השירות הניתן, האינטרסים והציפיות של כל אחד מהצדדים להסכם השירותים ועוד.
אי לכך קיימת חשיבות רבה לייעוץ מקדים עם עורך דין להסכם מתן שירותים, אשר ידע לתת מענה מקיף לכל ההיבטים המסחריים והמשפטיים המאפיינים את סוג השירות הניתן לרבות מענה לסוגיות עתידיות שעשויות להתעורר.

הסכם למתן שירותים דגשים חשובים

• יש להגדיר מי הם הצדדים להסכם מתן שירותים.
  • מה השירות שניתן במסגרת ההסכם ולא פחות חשוב מה השירות שלא כלול בהסכם מתן שירותים.
  • פירוט השירות, היקפו וכל מאפיין רלבנטי חשוב אחר כגון לוח זמנים לביצוע וכו'.
  • לאורך איזו תקופת זמן יינתן השירות בהסכם למתן שירותים.
  • מי הגורם הספציפי שאמון על מתן השירות (כאשר למשל מדובר בחברה).
  • פירוט החובות והזכויות של נותן השירות ומקבל השירות.
  • מה התמורה שניתנת בעבור השירותים.
  • פירוט תנאי התשלום.
  • הסכם למתן שירותים כולל גם סעיף סודיות מיוחד בהתאם למהות השירות והחשיפה למידע.
  • סעיף אי תחרות הנו גם כן סעיף מקובל בהסכם למתן שירותים מכיוון שמזמין השירות ירצה לוודא שנותן השירות לא יתחרה בו.
  • סעיף ביטוח (שאותו על נותן השירות לספק) הנו סעיף חשוב מאוד בהסכם למתן שירותים ויש לערוך את הדרישות לפוליסת הביטוח תוך התייעצות עם סוכן ביטוח.
  • סעיף קנין רוחני הנו רלבנטי כאשר נותן השירותים הנו לדוגמה סוכנות לעיצוב גרפי, מיתוג או פרסום, קידום אתרי אינטרנט או פיתוח מערכות ואז נותן השרות ירצה לוודא במסגרת ההסכם למתן שירותים שזכויות הקנין הרוחני של העבודה שהוא מזמין מנותן השירות יהיו בבעלותו המלאה והבלעדית.
  • מתן אחריות על ידי נותן השירות למוצר שהוא סיפק או לטיב השרות.
  • וכמובן סעיפים המתייחסים לזכות הצדדים לבטל את ההסכם.

הסכם למתן שירותים – עצמאי, פרילנסר או עובד?

כאמור הסכם למתן שירותים הנו מאוד שכיח ועוסק במגוון מאוד רחב של נושאים ושירותים.
חשוב לדעת, כי עצם קיומו של הסכם למתן שירותים בכתב, אינו שולל קיומם של יחסי עבודה בין הצדדים.

בתי המשפט בישראל בוחנים כל מקרה לגופו.
על פי ההלכה הפסוקה היותו של אדם "עובד" אם לאו איננה שאלה של איך הגדירו הצדדים את היחסים ביניהם, אלא איך התנהלו היחסים ביניהם בפועל הלכה למעשה, בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה.
להחלטה כאמור יש כמובן השלכה רחבת היקף.
שכן עובד זכאי לזכויות סוציאליות כגון – תשלומי קרן פנסיה, הודעה מוקדמת, פיצוי פיטורין ועוד.

לפיכך חשוב להיוועץ עם עורך דין בטרם ההתקשרות בכדי לקבל הכוונה מתאימה שתקטין את הסיכון, כי נותן השירותים עמו התקשרתם יוגדר על ידי בית המשפט כ"עובד" על כל המשתמע מכך.