דרור הראל ושות' משרד עורכי דין – חייגו  08-6384080

facebook logoדרור הראל ושותדרור הראל ושות
5 Stars – Based on 31 User Reviews

google logoעורך דין דרור הראלעורך דין דרור הראל
5 Based on 89 Reviews

מה זה נכס דיגיטלי, עורך דין מומחה נכס דיגיטלי
מאת: עו"ד דרור הראל

מה זה נכס דיגיטלי?

תוכן עניינים

בשנים האחרונות, וביתר שאת לאחר תקופת הקורונה, הלכו והתפתחו תחומי מסחר אלקטרוני חדשים. אחד מהאפיקים החדשים הללו שהתפתחו לאחרונה מכונה "נכסים דיגיטליים". נכס דיגיטלי יכול להיות אתר אינטרנט פופולרי שעוסק בתחום מסויים ולו כמות מבקרים גדולה ועל כן מפרסמים מעוניינים להציב בו מודעות ופרסומות בתשלום שמקבל בעל האתר. לחילופין, נכס דיגיטלי יכול להיות חנות מסחר מקוונת בתחום כלשהו כגון אופנה או מכשירי אלקטרוניקה שמקודם מאוד בתוצאות גוגל ולכן מתפקד כמו עסק לכל דבר ועניין עם הכנסות, הוצאות ורווחים. 

מכירה של נכס דיגיטלי זהה למכירה של חברה או פעילות עסקית לכל דבר ועניין. יש לקבל ייעוץ וליווי משפטי מעורך דין שמתמחה בכך ולבצע את הפעולה במסגרת הסכם מסחרי מסודר שלוקח בחשבון את כל האינטרסים העסקיים והמשפטיים של הלקוח בקשר לעסקה בנכס הדיגיטלי, מהעבר, בהווה ובעתיד.

עורך דין מומחה נכס דיגיטלי

עורך דין דרור הראל טיפל באינספור עסקאות מכירה של נכסים דיגטליים וליווי משפיענים שטיפחו דפי אינטסגרם פופולריים בתחומי האוכל, אופנה, בידור, קוסמטיקה ויופי ועוד. עסקה בולטת ומיוחדת במינה שניתן להביא כדגומה, היא ליווי לקוח המשרד שטיפח רשת של 4 דפי פייסבוק לקהילה המונה כ- 40 מיליון עוקבים ברחבי העולם. הדפים עוסקים בתחום האוכל, בעלי חיים וסרטונים מצחיקים. נכסים דיגיטליים אלו נמכרו יחדיו לחברת תקשורת בריטית שנסחרת בבורסה הלונדונית. סכום המכירה היה 1.1 מיליון דולר. המו"מ וההסכם היה כמובן בשפה האנגלית והתפרס על פני כחודשיים.

נכס דיגיטלי ברשת חברתית

נכס דיגיטלי יכול להיות גם עמוד פייסבוק או אינסטגרם שמנהל משפיען אשר צבר אלפי עוקבים. העוקבים נחשפים לכל פוסט או סטורי שהוא מעלה בדף ולכן חברות מסחריות משתמשות בלפטפורמה זו ליצירת חשיפה עצומה למוצרים או לשירותים שלהן בניסיון להמיר את החשיפה למכירות. לעיתים המשפיען אף מחלק קוד קופון או לינק לחנות פופ-אפ ייעודית כחלק מהשיתוף פעולה עם המותג. בעבור השימוש בפלטפורמה של הנכס הדיגיטלי משלם המותג למשפיען תשלומים שיכולים להיות בשיטת הפיקס-פרייס כלומר תשלום ידוע וקבוע מראש עבור סטורי מסויים או פוסט. לחילופין התשלום יכול להיות לפי אחוזים מתוך יחס המרה, הקלקות או שימוש בקוד קופון.  אלו הם למעשה כל משאב דיגיטלי המאפשר ייצור הכנסה. מהגדרה זו ניתן ללמוד על ההיקף האדיר של הנכסים אשר עשויים לשמש נכסים דיגיטליים. להלן רשימה קצרה ובלתי ממצה של נכסים דיגיטליים אפשריים – אתרי תוכן, בלוגים, קבוצות או דפים ברשתות החברתיות, חנות דיגיטלית (E-Commerce), אפליקציות, דומיינים (Domain) ועוד. 

כאמור, רשימה זו היא רשימה חלקית בלבד ובלתי ממצה של נכסים דיגיטליים. יש לזכור שרכישה של נכס דיגיטלי אינה מבטיחה תשואה והכנסה ממנו. עם זאת, ניתן למנות מספר יתרונות ברורים של רכישת נכסים דיגיטליים שנמצאים בראשית דרכם אך שלרוכש יש יכולת למנף אותם או לעשות בהם שימוש סינרגטי ואסטרטגי. ראשית, בדרך כלל מדובר בנכסים זולים באופן יחסי להשקעות בעסקים רגילים. כלומר, אין צורך בהון עצמי גבוה במיוחד על מנת לרכוש אותם. החל מרגע הרכישה יש משמעות מיוחדת למידת ההשקעה האישית של בעל הנכס ביצירת שיתופי פעולה, יצירתיות בפרסום ובחשיפה בכדי לייצר צמיחה. שנית, הם אינם דורשים תפעול משמעותי וניתן לטפל בכך רק מספר שעות בכל יום או יומיים. ברגע שמתחילים לייצר הכנסה מהנכס הדיגיטלי, בונים אוטומציה ככל הניתן ומנסים להביאו למקום של הכנסה פסיבית ככל הניתן. השלב האחרון הוא שכפול המודל וצמיחה רוחבית. כמו כן, מדובר בהכנסה שהיא בדרך כלל מתווספת להכנסות האחרות מהעיסוק העיקרי, כך שהיא מסייעת ליצירת גיוון בהכנסות ועצמאות כלכלית.

נקודה חשובה אשר ראוי להתייחס אליה היא שאלת רכישת הנכס הדיגיטלי. רכישה של נכסים דיגיטליים כרוכה בהתקשרות בהסכם ייעודי לעניין זה. הסכמים מעין אלה הם הסכמים הדורשים מומחיות ייחודית של עורך דין הבקיא בביצוע עסקאות שכאלה. בהקבלה לכך ניתן לומר כי רכישה של נכס דיגיטלי היא עסקה המחייבת הסתייעות בשירותיו של עורך דין, כפי שרכישה של נדל"ן היא עסקה המחייבת הסתייעות מעין זו. 

הסכמי קנייה ומכירה של נכסים דיגיטליים מעלים סוגיות אשר אינן דורשות התייחסות בעסקאות אחרות. כך למשל בעסקאות אלה יש צורך לבחון האם קיים סעיף סודיות, אי תחרות ומה היקפו, האם קיים סעיף הגבלת אחריות אשר פוטר מאחריות לנכס לפני מועד הרכישה ולאחריו. תקופת חפיפה ולימוד, אחריות,  כמו כן עסקאות אלה דורשות התייחסות מרחיבה לשאלת זכויות היוצרים של התוכן והקניין הרוחני של הצדדים. עניין זה הוא בעל משמעות כלכלית רחבה ויש להתייחס אליו באופן מעמיק. בנוסף, יש לבצע בדיקה של היסטוריית הנכס וההתחייבויות הנלוות אליו. 

כל ההיבטים הללו הם היבטים הדורשים מומחיות ייחודית אשר אינה מצויה אצל עורכי דין רבים. לכן, כאשר אתם מבקשים לבחור עורך דין שיסייע לכם לרכוש או למכור נכס דיגיטלי, עליכם לוודא כי הוא בעל המומחיות המתאימה בתחום וכי הוא יבחן את כלל ההיבטים הכרוכים בביצוע העסקה. 

קראו גם על עסקת מכירה של דפי פייסבוק עבור 1.1 מיליון דולר

לייעוץ ראשוני וקבלת פרטים נוספים צרו קשר עם עו"ד דרור הראל בטלפון: 08-6384080

מלא את הטלפון ויחזרו אליך בהקדם !

טופס פרטים ראשונים לפתיחת חברה

לצורך רישום חברה בע"מ חדשה, חובה להגיש לרשם החברות 4 שמות בסדר עדיפות יורד, לדוגמא:

ביזנס בע"מ

ביזנס גלובל בע"מ 

ביזנס גלובל 2021 בע"מ

ב.ע.ה. ביזנס גלובל 2021 בע"מ

Call Now Button דילוג לתוכן