דרור הראל ושות' משרד עורכי דין – חייגו  08-6384080

facebook logoדרור הראל ושותדרור הראל ושות
5 Stars – Based on 31 User Reviews

google logoעורך דין דרור הראלעורך דין דרור הראל
5 Based on 89 Reviews

רכישת עסק קיים - דרור הראל ושות'
מאת: עו"ד דרור הראל מומחה במשפט מסחרי וחוזים

רכישת עסק קיים, עורך דין להסכם רכישת עסק קיים

יזמים רוכשים עסקים קיימים כאשר הם מעריכים שהניהול הנוכחי שלו לוקה בחסר ושבעזרת סט הכישורים האישי שלהם, הידע והניסיון, הם יוכלו למצות את הפוטנציאל הכלכלי של העסק טוב יותר.

ישנם אינספור סיפורים אמיתיים על יזמים ישראלים שרכשו עסקים מדשדשים או כאלה שהיו בחובות אך לאחר שנרכשו ובוצעו בהם שינויים נחושים כגון ניהול החדשנות בארגון והוספת טכנולוגיה או כל ערך מוסף אחר, הקערה התהפכה על פיה והעסק הפך למצליח מאוד.

כך קרה עם חברת סודה סטרים, איל מקיאג' ועוד רבות וטובות אחרות.

לעומת זאת, לעיתים נתחוור שלא כל הנוצץ זהב וכי על אף שעסק מסויים נראה בעל פוטנציאל רב, הוא בנוי על תשתית עסקית ומשפטית כה רעועה שלא משתלם לשקמו כלל ועיקר.

לעיתים גם מתגלה שעל אף שעסק מכניס מחזור חודשי גבוה מאוד, הוא סובל מרווחיות נמוכה שלא מותירה דרגות חופש למשוך משכורות או להשקיע במהלכים עסקיים משמעותיים.

על כן, הנסיון מלמד שאסור לסמוך רק על תחושות בטן ועל התלהבות של רגע. יזמים מנוסים מתייעצים עם מומחים, מבצעים בדיקות נאותות מקצועיות וכמובן את החשובה שבהן – בדיקת נאותות משפטית.

 

הערכת שווי העסק

מחיר מכירה של עסק יכול להיתפס ע"י הרוכש באופן סובייקטיבי כהגיוני וכדאי או לחילופין כיקר מדי ואז ניתן לנסות לקיים מו"מ בעניין.

לתמחור שוויו של עסק קיים יש מספר מודלים חישוביים עיקריים: מודל הברוטו, מודל הנטו, מודל הפוטנציאל ומודל הנכסים. מחירו של העסק נקבע מן הסתם ע"י המוכר וככל שהרוכש חש שהסכום המבוקש הנו הגיוני וכי ישנה הצדקה כלכלית ברכישה ניתן יהיה לסגור עסקה.

במקרים של עסקים מיוחדים ובשלבים מתקדמים במו"מ, הצדדים יכולים למנות רו"ח או שמאי שמתמחה בתחשיב שווי עסק ולהכין שמאות שבה יסתייעו הצדדים.

כמובן שהדוחות הכספיים של העסק מהשנתיים האחרונות מצביעים על יכולות ההכנסה הביסיסיות שלו ומלמדים על מבנה ההוצאות הקבועות והמשתנות שדרושות לתפעול העסק. את מלאכת ניתוח הדוחות הכספיים יש להפקיד בידי רו"ח מנוסה.

 

בדיקות נאותות לפני רכישת עסק קיים

תוצאת בדיקת נאותות של עסק קיים יכולה להוביל לאחת משלוש המלצות: לרכוש את העסק, לא לרכוש את העסק או לרכוש את העסק במחיר ובתנאים מסויימים.

בדיקת נאותות משפטית מתבצעת באמצעות עורך דין מסחרי שמתמחה בטיפול משפטי בעסקאות לרכישת ומכירת עסק קיים.

בהתאם לענף שבו פועל העסק ולמאפייניו, עורך הדין יבקש באמצעות טופס בקשה מיוחד מהמוכר, רשימת דרישות ושאלות לצורך גיבוש חוות הדעת בדבר הסיכונים והמצב המשפטי.

בין היתר נבדקים במערכות מידע שלעורך הדין יש גישה אליהם כגון רשות האכיפה והגבייה, בנק ישראל ומקורות מיוחדים נוספים קיומם של צווי כינוס, פירוק או פש"ר, תיקי הוצאה לפועל, צ'קים שחזרו, חשבון בנק מוגבל, פסקי דין מהעבר, תביעות שמתבררות ועוד.

בנוסף, עורך הדין יבדוק את הסכמי העבודה של העובדים השכירים שבעסק, הסכמים עם ספקים ונותני שירותים, התחייבויות וזכויות, רישום הקניין הרוחני וזכויות יוצרים, נכסים דיגיטליים, חשיפה לתביעות ועוד.

מעבר לבדיקת נאותות חשבונאית שמתבצעת ע"י רו"ח, מומלץ ליזם לבצע בעצמו בדיקת נאותות עסקית ולרדת לעומקם של הפרטים ונתוני העסק. נתחו את האסטרטגיה השיווקית של העסק, את התחרות בענף, את היתרונות התחרותיים, את ההזדמנויות בשוק, את הצרכן, המוצרים או השירותים, השותפים הפוטנציאלים, הטכנולוגיה בתחום וכו'.

כל אלו יסייעו ליזם לאתגר את תחושות האינטואיציה הראשונות שלו ולבסס הערכה כנה ואמיתית אודות הכדאיות של המהלך העסקי אל מול הקמת עסק חדש מן היסוד.

הסכם לרכישת עסק קיים

עסקה לרכישת עסק קיים חייבת להתבצע באמצעות הסכם מקצועי שבו מיוצגים האינטרסים העסקיים והמשפטיים של הלקוח. אנשי עסקים יכולים להיות מומחים בתחום העיסוק שלהם אך רק עורך דין בעל ניסיון בטיפול בעסקים ובעסקאות רכישה של עסקים, יודע על אילו אינטרסים יש להגן וכיצד ליצור הגנות משפטיות איכותיות עבור הלקוח.

לסיכום

עורך דין דרור הראל הנו עורך דין מסחרי שמתמחה בליווי לקוחות שמעוניינים לרכוש או למכור עסק קיים. הטיפול המשפטי כולל ייעוץ משפטי ומסחרי, ליווי, עריכת חוזים ונוכחות בפגישות לפי הצורך.

מלא את הטלפון ויחזרו אליך בהקדם !

טופס פרטים ראשונים לפתיחת חברה

לצורך רישום חברה בע"מ חדשה, חובה להגיש לרשם החברות 4 שמות בסדר עדיפות יורד, לדוגמא:

ביזנס בע"מ

ביזנס גלובל בע"מ 

ביזנס גלובל 2021 בע"מ

ב.ע.ה. ביזנס גלובל 2021 בע"מ

Call Now Button דילוג לתוכן