הסכם סודיות למכירת עסק, מתי ועם מי לחתום עליו - דרור הראל ושות'
מאת: עו"ד דרור הראל מומחה במשפט מסחרי וחוזים

הסכם סודיות למכירת עסק

הטיפול במכירת עסק כולל מספר שלבים עיקריים וביניהם פרסום, מציאת מתעניין רציני, סיכום התנאים המסחריים הכלליים, חתימה על הסכם סודיות למכירת עסק, בדיקת נאותות משפטית, חשבונאית ועסקית, מו"מ מסחרי, ניסוח הסכם, חתימה ומסירה חזקה.

עם מי לחתום על הסכם סודיות למכירת עסק?

הזמן שלנו הוא משאב מאוד יקר וצריך להשתמש בו בחכמה.
אם נתיש את עצמנו ונחתום על הסכם סודיות למכירת עסק עם כל מי שיבקש ובנוסף נחשוף את פרטי העסק הסודיים, העסק עלול להיפגע אנושות.

קראו גם – עורך דין להסכם שכירות לעסקים

יש לקחת ברצינות רבה את שלב החתימה על הסכם סודיות ולחתום רק עם קונה שאנחנו מאמינים שנרצה למכור לו ויש לו את היכולת הפיננסית והמקצועית.

במילים אחרות, לפני שחותמים על הסכם סודיות למכירת עסק, מראיינים את הקונה ושואלים שאלות שמסייעות לנו לגבש חוות דעת אודות סיכויי העסקה עמו.
הסכם סודיות לא נועד לשימוש המוני אלא נקודתי רק עם מתעניינים מאוד רציניים.

כעורך דין מסחרי שמתמחה במכירת ורכישת עסקים, אני מייעץ ללקוחותיי עם אילו מועמדים לחתום ועם אילו מועמדים פחות כדאי להיכנס לקשר חוזי כלשהו.

על מוכר של עסק להתרשם שהמתעניין רציני בקשר לתנאים המסחריים שנדרשים ממנו ושהוא יכול לעמוד בהם.

תנאים מסחריים כוללים את המחיר של העסקה, את תיאור הנכסים המוחשיים והבלתי מוחשיים שמקבלים יחד עם העסק, תנאים מתלים, מועד מסירת חזקה, תנאי תשלום ותנאים מיוחדים אחרים שהנם יסודיים לצורך ביצוע העסקה.

כיצד משיגים הסכם סודיות למכירת עסק?

מכירת עסק זו עסקה רגישה ומורכבת ויש לה עלויות מסוגים שונים.
אחת העלויות שהכי משתלם להשקיע בה היא ליווי משפטי מקצועי צמוד מעורך דין שעוסק בתחום.

לכל עסק יש את המאפיינים הספציפיים שלו, את השוק שבו הוא פועל, את הסודות העסקיים, את המורכבות שלו ולכן הסכם סודיות יכול להיות מסמך חובבני שלא מגן מספיק על המוכר אם לא הוכן במיוחד עבורו.
הסכם סודיות מקצועי אינו מסמך סטנדרטי אלא תופרים בו סעיפים מיוחדים תואמי מציאות, שבאמת יגנו על העסק מפני שימוש לרעה בנתונים ובמידע שייחשף ככל שהעסקה לא תצא אל הפועל.

על כן, אם אתם צריכים הסכם סודיות למכירת עסק, צרו קשר עם משרדנו וקבלו הצעה הוגנת להכנת הסכם סודיות שבאמת מתאים לכם ושיגן עליכם וגם לטיפול מקצועי בעסקה כולה.

כדי להכין הסכם סודיות שבאמת משרת את המטרה, עורך הדין שמטפל בכך צריך לראיין את הלקוח (מוכר העסק) ולשאול שאלות אודות הנסיבות, העסקה, שאיפות הצדדים והמטרות ורק כך ניתן לעצב מסמך אמתי שיהווה כלי עבודה יעיל למקרה שנצטרך להשתמש לצורך אכיפה.

כדאי לעשות הכל בכדי להימנע מעוגמת הנפש הרבה שכרוכה בגילוי שאדם שחתם על הסכם סודיות ונחשף למידע רגיש, הפר את התחייבויותיו והקים עסק מתחרה.

במקרה כזה, רק הסכם סודיות איכותי יכול לסייע לנו להגן על האינטרסים העסקיים והמשפטיים שלנו.
הסכם סטנדרטי מהאינטרנט לא יעשה את העבודה.

קראו גם – עסקים קטנים למכירה

מה המשמעות של חתימה על הסכם סודיות למכירת עסק?

חתימה על הסכם סודיות מהווה עליית מדרגה ברצינות הצדדים בקשר לעסקה ועל כן כדאי לחתום רק עם מתעניין שהוכיח שהוא רציני ורק לאחר שסיכמנו עמו את התנאים המסחריים והתרשמנו שהוא יכול לעמוד בהם.

מתעניין שכבר נמצא באותו ענף של הפעילות העסקית כמו העסק שמוצע למכירה, הוא מן הסתם מועמד טוב וראוי מפני שהוא בעל ניסיון רלוונטי והבנה בערך המוסף של העסק וכך זה משפר את הסיכוי שדברים יתקדמו בכיוון הנכון.

מה עוד כולל הסכם הסודיות?

הסכם סודיות מקצועי כולל סעיפים חשובים נוספים מעבר להתחייבות המתעניין שלא לחשוף את הנתונים שאליהם ייחשף.

כך לדוגמה, מתעניין שמקבל הצצה נדירה לקרביים של עסק ותיק שמוצע למכירה יכול ללמוד רבות על היתרונות התחרותיים שלו, על האסטרטגיה, על הרווחיות, ניהול המלאי, ההכנסות וההוצאות, הוצאות הפרסום וכו'.

לאחר החשיפה לנתונים הסודיים, אותו מתעניין יכול להחליט שיש במידע אליו נחשף מספיק כדי לסייע לו להקים עסק משל עצמו במקום לקנות את העסק הקיים.
כמובן שמדובר בחוסר תום לב ובשימוש לרעה במידע שלא נרצה להיות חשופים אליו.
לכן, עורך דין מסחרי מנוסה יודע להגן על הלקוח שלו מפני סכנות אלו.

בעת ניסוח הסכם הסודיות מטפלים גם במקרים ותגובות אחרים שרלוונטיים כמו אי-תחרות ענפית, גיאוגרפית או על בסיס זמן, פיצוי מוסכם במקרה של הפרה, סעיף NO SHOP  כדי למנוע מו"מ מקביל עם מתחרים ועוד.

לסיכום

אין להקל ראש בחשיבות השלבים השונים של מכירת העסק ובטח לא בדבר זהות האדם שאנו חושפים בפניו את סודות העסק.
הניסיון מלמד שהסכם סודיות סטנדרטי לא מוכיח את עצמו.
הנזק שיכול להגרם מהפרת הסכם סודיות הוא גדול ובכך להסב לעסק נזקים ישירים ועקיפים.
ההשקעה בליווי של עורך דין שווה לכל כיס ומצדיקה את עצמה ללא ספק.

לפרטים נוספים צרו קשר עם עו"ד דרור הראל בטלפון 08-6384080.