דרור הראל ושות' משרד עורכי דין – חייגו  08-6384080

facebook logoדרור הראל ושותדרור הראל ושות
5 Stars – Based on 31 User Reviews

google logoעורך דין דרור הראלעורך דין דרור הראל
5 Based on 89 Reviews

הכנת הסכם הפצה בלעדי - דרור הראל ושות'
מאת: עו"ד דרור הראל מומחה במשפט מסחרי וחוזים

הכנת הסכם הפצה בלעדי

למשרדי פנה מנהלה של חברה משפחתית שמתמחה מזה עשרות שנים ביבוא ובהפצה של משקאות חריפים כגון וויסקי, קוניאק, וודקה ויינות.
המשקאות מיובאים ממדינות שונות בעולם ומאוחסנים במחסן הלוגיסטי של החברה.

החברה רשומה כספקית אצל כל רשתות שיווק המזון והמשקאות בארץ כגון טיב טעם, שופרסל, יוחננוף, רמי לוי וכיוצ"ב ואנשי מכירות מטעמה מסתובבים בסניפים ושולחים הזמנות.

במשך שנים נהגה החברה לסכם בע"פ או בתמציתיות בלבד בכתב, תנאים מסחריים כלליים עם יצרני המשקאות בעולם ולא להקפיד על ייצוג משפטי בנושא או עריכת חוזים מפורטים.

יצרן אירופאי אשר היה מיוצג בישראל במשך שנים רבות ע"י החברה, החליט לפתע לנצל את היעדרו של חוזה בין הצדדים, להודיע בפתאומיות לחברה על סיום ההתקשרות ושיתוף הפעולה, תוך מעבר לחברת הפצה מתחרה אחרת שתייצג אותו.

מדובר בהפסד כספי שנתי המסתכם במאות אלפי ₪ בשנה. זאת ועוד, החברה היא זו שבנתה את המוניטין, השוק והמותג ליצרן (בישראל) ועכשיו חברה מתחרה תמשיך לקטוף את הפירות במקומה.

בעקבות אירוע זה, הוחלט בחברה להקפיד על הסכמי הפצה מסודרים עם היצרנים וזאת בכדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד המסבים לחברה הפסדים ישירים ועקיפים רבים.

שיקוף האינטרסים המסחריים והמשפטיים הנדרשים להסכם ההפצה

לאחר שקיימתי פגישה עם מנהל החברה בה הוא פירט בפניי את מודל העבודה והיחסים המסחריים עם היצרנים, שיקפנו יחדיו את הסיכונים העסקיים שיכולים לצוץ וניסחנו רשימת הגנות משפטיות שחייבת להיות חלק מכל חוזה הפצה שהחברה תהיה חלק ממנו.
כמובן שהסכנה העיקרית שאורבת לחברה היא הודעה מטעם היצרן על סיום וביטול ההסכם וזאת לאחר השקעת משאבים בהחדרת המותגים לשוק הישראלי ומעבר היצרן לחברת הפצה מתחרה.

7 סעיפי חובה לדוגמה בהסכם הפצה

  1. תקופת בלעדיות – הגדרנו את תקופת הבלעדיות הראשונה למשך שלוש שנים אשר במהלכן חל איסור מוחלט על היצרן לנהל מו"מ עם חברות הפצה מתחרות או להקים תשתית שיווק והפצה בעצמו בישראל.
  2. שנת גרייס ראשונה – במהלכה מתבצעים מאמצי החדירה וביצועי המפיץ כלל אינם נמדדים.
  3. קביעת יעדי מכירה וקצב גידול שנתי סביר.
  4. חידוש אוטומטי של תקופת הבלעדיות – ככל שהמפיץ עומד ביעדי המכירה שמוגדרים בהסכם לרבות בקצב הגידול משנה לשנה, תקופת הבלעדיות תוארך באופן אוטומטי לשלוש שנים נוספות.
    סעיף זה הנו סעיף עיקרי ויסודי אשר מייצר ודאות למפיץ. הסעיף מונע כל שיקול דעת מצד היצרן באשר להמשך תקופת ההסכם וכך המפיץ אינו תלוי ברצונו הטוב של היצרן באם לחדש עמו את ההסכם לאחר שמפיץ כבר השקיע רבות.
  5. תניית שיפוט – הגדרת סעיף בירור מחלוקות וסכסוכים באיזור שיפוט אובייקטיבי ובשפה האנגלית.
  6. קניין רוחני – הגדרת רישיון שימוש זמני לצרכי שיווק בקניין הרוחני הרלוונטי של היצרן.

הסעיפים הנ"ל הם רק דוגמה קטנה וחלקית לשיקוף האינטרסים של החברה בחוזה ההפצה שמהווה את מסמך היסוד העיקרי בהתקשרות ובהסכמות בין הצדדים.

קיומו של הסכם הפצה מקצועי בין הצדדים מתמרץ את היצרן לכבד אותו ולהתנהג בהתאם אליו.
הסכם הפצה מקצועי מקטין באופן ניכר את הסיכון להפרת חוזה ולפגיעה בציפייה ובהסתמכות של כל מפיץ, יבואן ומשווק על יצרנים שהוא מייצג מחו"ל.

הסכם הפצה צריך להיות בהתאמה לצרכים הספציפיים של הלקוח ולתת מענה לספסיפיקציות המיוחדות שמאפיינות את אופי היחסים המסחריים והעסקיים שמתקיימים בין הצדדים.

רק הסכם הפצה איכותי ומקצועי שהוכן ע"י עורך דין מסחרי בינלאומי בעל ניסיון בתחום זה, יכול להעניק את ההגנות המשפטיות האמיתיות שנדרשות ללקוח בכדי להגן על ההשקעות האדירות הכרוכות במימון הזמנות ומלאי, הפעלת סוכני מכירות, שיווק ופרסום, שינוע, קידום מכירות, החזרות וזיכויים וכו'.

לקבלת מידע נוסף ולקביעת פגישה עם עו"ד דרור הראל המתמחה בהסכמי הפצה בינלאומיים, צרו קשר בטלפון 08-6384080 או מלאו פרטים בטופס יצירת הקשר.

כתבות נוספות

מלא את הטלפון ויחזרו אליך בהקדם !

טופס פרטים ראשונים לפתיחת חברה

לצורך רישום חברה בע"מ חדשה, חובה להגיש לרשם החברות 4 שמות בסדר עדיפות יורד, לדוגמא:

ביזנס בע"מ

ביזנס גלובל בע"מ 

ביזנס גלובל 2021 בע"מ

ב.ע.ה. ביזנס גלובל 2021 בע"מ

Call Now Button דילוג לתוכן