דרור הראל ושות' משרד עורכי דין – חייגו  08-6384080

facebook logoדרור הראל ושותדרור הראל ושות
5 Stars – Based on 31 User Reviews

google logoעורך דין דרור הראלעורך דין דרור הראל
5 Based on 89 Reviews

היעוד והתפקיד של עורך דין מסחרי
מאת עו״ד דרור הראל

על היעוד והתפקיד של עורך דין מסחרי מקצועי בליווי יזמים ועסקים

על עורך דין מסחרי פחות ממצוין אף אחד לא ירצה להתפשר. מדוע? מפני שכל מנהל מבין שהעבודה של עורך הדין היא רגישה וחשובה מאוד וההשפעה הפוטנציאלית שלה על העסק לטובה או חלילה לרעה, יכולה להיות עצומה והרת גורל.

לצד היותי עורך דין מסחרי, יש ברשותי גם ניסיון רב כיזם, כמנהל פיתוח עסקי ויועץ משפטי של חברות גדולות ועסקים מתחומים שונים וכל אלו מעניקים לי ערך מוסף משמעותי בביצוע תפקידי כעורך דין מסחרי.
 

חלק מהחברות אשר עמן עבדתי כמנהל עסקים ופיתוח עסקי וכיועץ משפטי הנן מהגדולות והמובילות בתחומן בישראל, חברות מתחומי: מזון ומשקאות, תוספי מזון וקוסמטיקה, מוצרי צריכה, חברות הפצה, ברים ומסעדות, עסקים דיגיטליים שפועלים באינטרנט, חברות אינטרנט, מדיה והייטק, יצרנים, מפעלי תעשיה ועוד.

הייחודיות שלי כעורך דין מסחרי מתבטאת בכך שביכולתי לתרום לכל איש עסקים, יזם או מנהל חברה, נקודת מבט משפטית רחבה במיוחד אשר כוללת שיקולים עסקיים רלוונטיים אליו.

את הערך המוסף שלי רק מעט עורכי דין מסחריים יודעים לתת. אינני עורך דין שעסק רק בלייעץ ללקוחות מתוך המשרד הממוזג בהתאם לסוגיות משפטיות צרות. במשך למעלה מ- 15 שנים אני מעורב בניהול היום יומי של פירמות עסקיות מצליחות וברשותי ניסיון אישי ואמיתי בהקמת עסקים מאפס, בניהול חברות באופן יום יומי ולפעמים גם בכישלונות עסקיים שמהם לומדים הכי הרבה.

ייעוץ משפטי אשר עוסק בהקמת חברות והכנתן לפעילות עסקית חדשה או טיפול משפטי שוטף בעסק קיים צריך להיות כוללני ולקחת בחשבון מכלול משתנים ותנאים שאינם רק מעולם המשפט אלא גם מעולם העסקים, הניהול והיזמות ועל כך נאמר: "זר לא יבין זאת".

בעוד שעולם המשפט הוא קפדן, איטי וכבד הרי שהקצב של עולם העסקים הוא תוסס ומהיר הרבה יותר. החלטות עסקיות יכולות להתקבל כמעט כל יום כדבר שבשגרה ולכן עורך הדין המסחרי של החברה צריך להיות גם משפטן מצוין אבל גם גמיש מאוד, עם ראש פתוח, אינטואיציה עסקית ומוכנות לספק ללקוחות פתרונות מעשיים ולעיתים מהירים.

ייצור בישראל הנו דבר חשוב ממעלה ראשונה, אולם שטחה הגאוגרפי, כלכלת המדינה ואוכלוסייתה הקטנה של המדינה מצריכים מעסקים להתפתח אל מעבר לים ולייצא סחורה או שירותים לחו"ל.

עורך דין מסחרי צריך לשלוט שליטה מלאה בשפה האנגלית ולהיות מסוגל לערוך הסכמים ומסמכים באנגלית וכן להבין בהסכמים בינלאומיים תוך ראיה מסחרית גלובלית.

בכדי להעמיק את הידע המסחרי שלי, לא הסתפקתי בניסיון מעשי בלבד מהעולם העסקי ומתחום הייעוץ משפטי לחברות ונרשמתי ללימודי תואר שני מוסמך במנהל עסקים למנהלים (Executive MBA) באוניברסיטה העברית בירושלים, עם התמחות בניהול אינטגרטיבי.

העומק העסקי האקדמי שרוכשים בלימודי MBA יחד עם הידע התיאורטי אודות הדרוש לבניית וניהול חברות מצליחות ומודלים עסקיים רווחיים, מסייעים לי רבות בעבודת הייעוץ המשפטי ומעניקים ערך מוסף ענק ללקוחות להם אני מייעץ באופן שוטף.

לעורך דין יש יכולת השפעה רבה מפני שהוא מייעץ ללקוח לקראת קבלת החלטות חשובות ובונה יחד עמו קונספציה. כל מנהל רוצה לשמוע חוות דעת משפטית שאינה רואה באופן צר רק את הטיפול בסוגיה הנוכחית.

מנהלים מנסים לחזות כל הזמן את העתיד ולהיערך לו. לצד מנהלי עסקים טובים יש עורכי דין מסחריים שמנתחים עבורם ממעוף הציפור את הסיטואציה העסקית, את ההשלכות הפוטנציאליות של כל החלטה על עתיד החברה, את ההשפעה של ההחלטה על בעלי העניין של החברה (ספקים, לקוחות, בעלי מניות) וכמובן את הסיכונים האפשריים ומאזן האינטרסים עם הצד השני.

אנשי עסקים מנוסים יודעים שכדאי מאוד (בלשון המעטה) לערב עורך דין מסחרי מקצועי כך שייתן ייעוץ משפטי לפני כל פעולה עסקית של החברה.

ישנן פעולות עסקיות רבות שבעבור כל חברה יהיה קריטי לקבל טיפול משפטי מקצועי עבורן ובין היתר: חוזה שלמראית עין נראה פשוט עם חברה לקידום אתר האינטרנט של החברה, ניסוח חוזה שיתוף פעולה עם שותף אסטרטגי בחו"ל, הזמנת שירותים חדשים מספק, רכישת ציוד לחברה, ביאור פוליסת ביטוח אחריות נושאי משרה ודירקטורים, כתיבת מכתבים באנגלית, גביית חובות, טיפול בהסכם השכירות של המשרדים, ניסוח סעיפי הגבלת אחריות לחומרים השיווקיים, הכנת מסמכי אי תחרות וסודיות לעובדי החברה, השתתפות במשא ומתן עם כל גורם איתו הפירמה מתחילה במגעים, ייעוץ בכל הקשור לעובדים, להתקנת מצלמות אבטחה, לרגולציה שחלה על העסק, לתקנון לאתר האינטרנט של החברה, טיפול בעסקאות בעלי עניין, טיפול בענייני רשם החברות והדרישות בדיווחים, דיני עבודה, שימור הקניין הרוחני ועוד ועוד.

כעורך דין מסחרי, אני נדרש לאחרונה לטפל ביותר ויותר עסקאות של מכירת חברות. זו תקופה שיש בה הרבה עשייה, אנשים מתחדשים, עושים חשבון נפש ורוצים לשפר את המעמד שלהם. משבר הקורונה נתן לכולנו שיעור בלתי נשכח בקשר לניהול כלכלי ועסקי. גילינו שהדבר היחיד שקבוע הוא הבלתי קבוע וצריך להיות יעילים.

כאשר בעל חברה מחליט למכור אותה, זו החלטה גדולה. גם מבחינה משפטית, עסקה של מכירת חברה הנה עסקה שיש לנהל באחריות גדולה מפני שהיא מורכבת ויש לה אלמנטים מעולמות משפט מגוונים. כך לדוגמה: יש לטפל בזכויות העובדים והמעבר שלהם כשכירים למעסיק החדש, בקניין הרוחני של העסק, רשימת הלקוחות, המותגים, הלוגו, הנכסים הדיגיטליים. בנוסף, יש לבחון מה הם נכסי החברה (מקרקעין, רכבים), להגדיר את הגבלת האחריות של המוכר בקשר לחברה החל ממועד החתימה על ההסכם ועוד.

פרק חשוב נוסף שיש לטפל בו כשלב מקדים לפני שבכלל מתחילים לטפל בהסכם הנה בדיקת הנאותות. מדובר בבחינת ספרי הנהלת החשבונות של החברה, דוחות רווח הפסד ומאזנים, היסטוריית תביעות, שומות פתוחות, הסכמים של החברה עם ספקים, לקוחות ועוד ועוד בדיקות שמסייעות לקבל תמונת מצב אודות החברה בטרם רוכשים אותה.

כל הפעולות שלעיל הנן רק חלק קטן מעבודתו של עורך דין מסחרי מצוין שמבין עסקים ויודע מה דרוש להם כדי להצליח.
מאת עו"ד דרור הראל.

מלא את הטלפון ויחזרו אליך בהקדם !

טופס פרטים ראשונים לפתיחת חברה

לצורך רישום חברה בע"מ חדשה, חובה להגיש לרשם החברות 4 שמות בסדר עדיפות יורד, לדוגמא:

ביזנס בע"מ

ביזנס גלובל בע"מ 

ביזנס גלובל 2021 בע"מ

ב.ע.ה. ביזנס גלובל 2021 בע"מ

Call Now Button דילוג לתוכן